Bélyeg blog

Vasútfilatéliások

2022. július 06. - Bélyegblog

A bélyeggyűjtők közül is igazán rétegcsoportnak nevezhetők a vasúti filatéliások. Ők bélyeggyűjtőkön belül egy tematikus szakosztály akik vasútmotívumokat gyűjtöttek, itthon a nyolcvanas évek elején alakítottak külön szakosztályt a MABEOSZ-on belül. 
Parragh Péter, „nyugalmazott” (volt) szakköri elnök, szakcsoportvezető 2017-ben írt a Bélyegvilágban erről egy cikket.

uttoro.pngA több mint három évtizeddel ezelőtti - a vasúti témák akkor ismert gyűjtőinek - szétküldött „alakulási meghívó” sikere nyomán azonnal bő két tucatnyian jelentkeztek, és mivel javarészük rendelkezett kiállítható anyaggal (például Schöberl Frigyes, Miklósi Sándor, Fekete István, Gádzser József, Engi József, Matirkó Miklós, Szentgáli Ádám, Hada Tibor, Parragh Péter - ez korántsem teljes névsor, és sajna, már csak az utóbbi három személy van köreinkben ...).

Már 1983 őszén a MOROP (Európai Vasútmodellezők Nemzetközi Szövetsége) Budapesten rendezett XXX. Kongresszusán részt is vettünk, illetve
sikerült emlékborítékot és postai emlékbélyegzőt készíttetni a rendezőkkel. Ezek után nem volt megállás: az évtizedek során csaknem másfélszáz postai emlékbélyegzés, legalább hetven ún. „fedéleti bélyegző” készült a tagok szervező és alkotó segítségével, hiszen aktív gyűjtők és kiállítók korábban az ország minden táján éltek
Ebben az időszakban még sok magyar városban, nagyüzemben és művelődési házban voltak bélyeggyűjtő körök, ahol általában néhány filatelista mellett a döntő többség csak az újdonságokat vásárolta meg. Számunkra szerencsés esetben vasúti érdeklődésű gyűjtő(k) is volt(ak), aki(k) időnként felkarolták pl. a minden évben megrendezett Vasutasnapokat, arra bélyegzőt készíttettek, dokumentumokat gyártottak. Eleinte ezeket
begyűjtöttük a szakcsoporti tagok számára, de ahogy fogytak a „városi és üzemi” filatelisták, mindenütt nekünk kellett átvenni a szervező szerepet. Vagyis leleveleztük a helyiekkel, hogy mit és hogyan javaslunk bizonyos eseményekre, majd besegítettünk a dokumentumok elkészíttetésébe is. „Saját nyomdászunk” volt Szekeres László személyében a MÁV Dunakeszi Járműjavítójában, ahol működött egy egyszerű kis házinyomda...
Később Szekeres László a vasút-témájú parafilatéliai emlékívek gyártásában is jeleskedett...
Az „önálló” jelző az első évtized végén került nevünkbe, a MABÉOSZ akkori főtitkára alkalmazta egy cikkben a Filatéliai Szemle hasábjain, mert nyilvánvaló lett, hogy ügyeinket nagyon önállóan intézzük.
Nagyon hamar, már 1985 telén sor került az első nagyobb, közös versenykiállításra Bácsalmáson, egy helyi vasúti évforduló kapcsán.

100eves.pngSajnos, nem gondoltunk bele a távolabbi jövőbe, így ma csak a „nulladik” országos kiállításunkként tudjuk ezt számon tartani. Kezdetben helyi bemutatókat szerveztünk, vagy csatlakoztunk művelődési házak és közlekedési szervezetek rendezvényeihez, a 15. évfordulónkon azonban a MABÉOSZ-ban rendezett bélyegbemutatót már nemzetközi részvétellel szerveztük meg. Ekkor adtuk ki első emlékivünket („Vasútfilatélia - vasútbarátság” - fogazott, illetve a rendezvényen kézzel vágott formákban.) A következőkben alkalmilag, majd 5 évenként rendszeres, hivatalos, II. osztályú verseny-kiállításokat szerveztünk, előbb Szentesen, a „Szentes-Hódmezővásár- helyi gőzmozdonyú Helyiérdekű Vasút” Centenáriumi Emlékbizottsága és a helyi múzeum
közreműködésével 1993-ban, majd Vácon az első magyar vasútvonal (Pest-Vác) megindulásának 150. évfordulóján (1996) a MÁV és a helyiek által megünnepelt esemény programjaihoz csatlakozva a váci Technika Házában szerepeltünk országos versenykiállítással. Később „saját” évfordulóinkat megünnepelve, 2003-ban a MABÉOSZ-ban volt egy kiállítás, majd Gyöngyösön (2008-ban) és legutóbb, 2013-ban a Magyar
Vasúttörténeti Parkban, azaz a „FÜSTI”-ben. A „csúcsrendezvény” talán a gyöngyösi Mátra Művelődési Központban megtartott IV. Országos Vasútmotívum Kiállítás volt, ahová meghívtuk Európa vasúti bélyeggyűjtőit is. így első ízben történt, hogy egy volt szocialista országban tartotta meg 42. Kongreszszusát és közgyűlését az
ÍME, az európai vasúti filatéliai gyűjtő csoportokat és egyesületeket „összefogó” szervezet (szakmai periodikájukba, az „Eisenbahn-Motiv-Sammler”-be rendszeresen küldjük a magyar megjelenések adatait).
A szakcsoport létszámában az idők folyamán kialakult egy átlagos 120-160 fő, ennek többsége vidéki tag volt.

Összesen 308-an regisztráltak be a csoportba, kisebb részük igen aktívan és alkotó módon tevékenykedett, nagyobb részük csak igénybe vette a „szolgáltatásokat”. Már a kezdeti célkitűzésekben az volt, hogy a vasúti eseményeket, évfordulókat filatéliailag is megünnepeljük, aminek alapvető része az, hogy ünnepségeken, avatásokon, kiállításokon legyen jelen a posta alkalmi bélyegzővel,, Legyen a bélyegzést „hordozó” alkalmi boríték, emléklap, levelezőlap, és mindezek együtt feleljenek meg a kiállíthatóság postai és filatéliai követelményeinek. Kezdetben több nehézkes ügyintézésünk volt a posta illetékeseivel, ám jó másfél évtized után már nemcsak elfogadtak partnernek, de manapság az alkalmi bélyegzőket mi magunk rajzolhatjuk meg (korábban Szőke Zoltán, manapság főleg Almási Zoltán jeleskedik ebben) és azt változtatás nélkül készíttetik el az aktuálisan legalacsonyabb díjért. Néhány esetben kemény kritikával illettünk egyes vasúti bélyegterveket, melyeket kijavítottak. Az elmúlt bő évtizedben pedig nemcsak javaslatainkat fogadják el, de „besegíthetünk” borítékrajzzal, FDC-re rajzolt bélyegző-képpel. A hazai kisvasutakról szóló 10 motívumbélyeget szakcsoportunk művész tagja rajzolta meg (Nosztalgia kisvasutak, 2001- 2009, Dudás László.)

 kisv.png

A szakcsoport alapvetően célul tűzte ki, hogy tagjainak biztosítja az összes vasúti témában kiadott filatéliai és parafilatéliai dokumentumot, a bélyegtől az emléklapig, a levélzárótól a carte maximumokig, a lehető legalacsonyabb árakon. Ennek az lett a „következménye”, hogy általában saját tagjaink fotós, rajzoló, szerkesztő és szervezőmunkájával készítettünk el mindent, azokat igény szerint kipostáztuk vagy az ú.n. szakcsoporti napokon (minden hónap első szerdája) a MABÉOSZ-ban vagy más rendezvény színhelyén kiosztottuk.

Az elszámolások a bélyegköröknél használatos ú.n. letéti rendszerben működtek. Az országos kiállításokon már rendszeres a parafilatéliai emlékív kiadása (Almási Zoltán, Dörner Béla, Parragh Péter, Czibula Péter alkotásai), kisebb jelentőségű eseményeken a levélzáró bélyeggel és fedélzeti bélyegzővel ellátott dokumentumok készítése. Újabban pedig kihasználjuk azt a hatalmas lehetőséget, hogy személyes bélyegen
megörökíthetünk jókora épületeket, hatalmas gőzmozdonyokat - a magyar ipar és a néhai műszaki fejlődés csodás emlékeit.

magyar-posta-1-forint-1976-a-gyor-sopron-vasut-100-evforduloja-v421-48db_1_big.jpgA MABÉOSZ 10022. sz. Vasútmotívum Bélyeggyűjtőgyűjtő Köre 2000-ben alakult meg, lényegében a szakcsoport tagjaiból. Néhány év múlva a MAVOE, a Magyar Vasútbarátok és Vasútmodellező Egyesületében alakult egy vasúti fotószakkör, ennek a bázisát szintén szakcsoporti tagok alkották.

A külső körülmények hatására a fotósok beolvadtak a szakcsoportba/bélyegkörbe, miközben kapcsolatot teremtettünk egy vasúti emlékeket és jegyeket gyűjtő kisebb egyesülettel is, akik
hamarosan beléptek a bélyegkörbe, amely így az 45 főre duzzadt, felvette a „szakkör” nevet.
A következő kiállításokat, bemutatókat már komplettebb anyagokkal lehetett berendezni, pl. a Gödi Művelődési Központban 2009-ben a fotó-, filatéliai,- és vasúti- jegyanyagok közös kiállításon szerepeltek.
Almási László szakkörvezető és Parragh Péter szakcsoportvezető 2015-ben egy megbeszélésen (balról jobbra)
A szakcsoport fennállásának 30. évfordulóján, a FÜSTI Parkban rendezett országos - pontosabban nemzetközi - versenykiállításon mutatta be a Magyar Posta az akkor kiadott két vasúti témájú bélyeget (a „Szili” és a „NOHAB” mozdonyok évfordulói). A kiállítók is változtak és újabb anyagok kerülhettek be a verseny-körbe, így az „open”-típusú feldolgozások és a vasúti képes levelezőlapok (a kilencvenes évek végén került a MABÉOSZ kötelékébe elfogadottan a Képes Levelezőlap szakosztály.)

A szakcsoport működésének legsikeresebb két évtizedében hazánkban több képes levelezőlap kiadó működött (MÁV Nosztalgia Kft., Parragh Produkció, TOP-CARD Kiadó), akik vasúti témájú lapokat adtak ki, így a szakcsoport tagjainak zöme mindinkább a lap-gyűjtőkből
került ki, míg a filatelisták fogytak.
Két évtizeden keresztül kapták meg a tagok a „VASÚTFILA” c. periodikát (a szakcsoport vezetőjének szerkesztésében), amely évente 4-5 alkalommal közölte az aktualitásokat.
Ezzel párhuzamosan jelent meg a „VASÚTFILA-KÉPESLAP” - afféle melléklet - amely szöveggel és egyszerű fekete-fehér képekkel tartalmazta a megjelent levelezőlapokat. A digitalizálódás, illetve a netes, e-mailes kapcsolati lehetőségek miatt ma már ezek a papíralapú dokumentumok nem kerülnek kiadásra.
A gazdasági-társadalmi átrendeződések „megtették hatásukat”, például a vasúti témájú képeslap-kiadás töredékére esett vissza mindenütt, az elöregedés természetes hatásait minimálisan sem ellensúlyozza a fiatalok érdeklődése a „gyűjtögető” hobbik iránt. A kezdeti időkben a postai bélyegzőket a helyi művelődési házak, a párt, népfront és a MÁV vagy éppen a GySEV fizette, erről ma már szó nincs, alig lehet támogatást kapni...
A MABÉOSZ illetve a Tematikus (korábban Motívum...) szakosztály is adott időnként anyagi támogatást (az országos kiállítások természetesen ebbe a körbe tartoztak), ám ezek is egyre szűkösebbek.
A szakkör létszáma 2012 után harmadára, a szakcsoport létszáma - főleg a lapkiadások megszűnése után - a negyedére csökkent és viszonylag sokan hunytak el tagjaink közül.

A szakkört néhány éve Almási Zoltán vezeti, aki a múlt év nyarán a szakcsoport vezetését is átvette, és annak ellenére, hogy a főtevékenységek megmaradtak, ma a két szervezet mintegy 30 taggal dolgozik tovább. Mivel a tagok korábbi teljes körű kiszolgálását (postázás, letét-nyilván¬tartás) nem sikerült megoldani, csak a szak- köri-szakcsoporti Napok (a MABÉOSZ, III. emeleti termében) maradt a kapcsolattartás fő eszköze.
Ennek ellenére filatéliai dokumentumok még keletkeznek, ám a valamikori 500-600 darabos boríték illetve levelezőlap-kiadás úgy 30-ra csökkent. Nagy eredmény, hogy jelenleg egy állandó kiállítási lehetőségünk van a FÜSTI Parkban, ahol 12 keretben lehet vasúti filatéliát, parafilatéliát, képeslapokat, fotókat, egyéb papír-alapú tárgyakat bemutatni. A jövő kizárólag attól függ, hogy mennyi támogatást lehet kapni azoktól a szervezetektől, akiknek aktuális évfordulóit a szakkör-szakcsoport megünnepli...

Fogaskerekű emlékbélyeg

Cziglényi Ádám bélyegeinek hangulatát igencsak kedvelem, most 74-ből hoztam egy blokkot.
100 éves a főváros közlekedésének egyik különlegessége: a fogaskerekű. A jubileum alkalmából 1974. június 25-én a Magyar Posta tíz forint névértékű, négy darab 2,50 forintos bélyeget magában foglaló blokkot bocsátott ki.

fogask.png

A kiadvány bemutatja a budai Városmajortól a Széchenyi-hegyig, majdnem három kilométer hosszú pályán közlekedő vasút egész történetét. 1873—74-ben, Európában harmadiknak épült meg a budapesti fogaskerekű. Az első bélyegen a kezdetben használt, gőzmozdony vontatta szerelvényt tekinthetjük meg. A második bélyegen lovaskocsit szállítanak. Az utasokat szállító szerelvényhez vagy különjáratban a gőzmozdonyhoz egy nyitott szállító részt csatoltak és a nehéz árukkal megrakott kocsikat ráhajtották a kompszerű alkotmányra. A gőzös gyorsan leküzdötte a 259 méteres magasság különbséget és a lovaknak a hegy tetején már csak vízszintes úton kellett a terheket elhúzni.
A fogaskerekűn 1929.-ben a gőzmozdonyt elektromos árammal hajtott szerelvények váltották fel, ekkor kerültek forgalomba az 1973-ig használt sárga kocsik, amelyeket a harmadik bélyegen láthatunk.
Az 1974-ben megújított külsejű fogaskerekű jelenlegi látványát a negyedik bélyeg mutatja.
A blokkot Cziglényi Ádám grafikusművész terve alapján a budapesti Pénzjegynyomda készítette. A kereten a jubileumi évszámok, a főváros címere látható, míg alul a centenáriumra utaló felirat olvasható.

süti beállítások módosítása